Wat is er nodig om een eenduidige, objectieve en eenvoudig toepasbare methode te creëren om circulariteit te meten binnen de infrastructuur in de verschillende fases van de projectontwikkeling?
En op welke manier kunnen hierin de verschillende stakeholders, overheden en ondernemers, die betrokken zijn bij de projectontwikkeling binnen de infrastructuur en leefomgeving, gestimuleerd worden om met behulp van deze methode de gewenste transitie binnen de circulaire economie te bewerkstelligen?
Projectomschrijving
Studenten van Hogeschool Saxion hebben gedurende de periode van begin september 2021 tot eind januari 2022 een objectieve, eenduidige en eenvoudig toepasbare methode te ontwikkeld om circulariteit te meten in de verschillende fases van civiele projecten op basis van bestaande keurmerken. De resultaten hebben ze vervolgens gecombineerd tot de ontwerptool CInfra. Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van het Smart Solutions Semester van Hogeschool Saxion.
CInfra ontwerptool
CInfra, oftewel Circularity Index Infrastructure, is een laagdrempelige en eenvoudig toepasbare tool voor het meetbaar maken van circulariteit binnen de infrastructuur. De tool is opgebouwd aan de hand van enkele erkende principes binnen de circulaire economie. De keuze voor deze principes is gemaakt op basis van de studie naar de verschillende definities voor circulariteit, als mede de studie naar bestaande meetmethodes voor circulariteit en de 10-R ladder.
De ontwerptool CInfra is opgebouwd in een MS Excel blad. Download de tool via de knop hieronder.
Handleiding CInfra
Ondersteunend voor de ontwerptool heeft de projectgroep een handleiding opgesteld.
Onderbouwingdocument
In het onderbouwingsdocument wordt het principe en de gemaakte keuzes met betrekking tot de inhoud van de tool onderbouwd aan de hand van een trechtermethodiek. Deze onderbouwing omvat de definitie van circulariteit, een analyse van bestaande methodes voor circulariteit inclusief hun sterke punten en aandachtspunten, en een evaluatie van het 10-R-principe. Op basis van deze analyses is de opbouw van de tool, inclusief de criteria, verder onderbouwd. Vervolgens is de tool kritisch beoordeeld door middel van testuitvoering, met als doel een onderbouwde discussie en aanbevelingen te bieden voor toekomstige optimalisatie van de tool.
Vooronderzoek: Faseringen binnen de huidige lineaire projectontwikkeling
Voorafgaand aan de ontwikkeling van de ontwerptool heeft de projectgroep onderzoek gedaan naar de verschillende fasen binnen de infrastructurele projectontwikkeling. Het doel hiervan was om de problemen en tekortkomingen in de huidige projectontwikkelingsprocessen vast te stellen die de overgang naar een circulaire aanpak in de infrastructuur belemmeren. Op basis hiervan werd het probleem afgebakend, met als doel een oplossingsscenario te formuleren in de vorm van een tool; de CInfra. De focus lag hierbij specifiek op de ontwerpfase